نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 1057 )                 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

ســوره 19 : مـریــم ( مـکّــی ـ98 آیه دارد ـ جزء  شا نزدهم ـ صفحه 305 )


( قسمــت چهــاردهــــم )


سـوگنـدهـای قـرآنـی



 

 

 ( جزء شانزد هــم صفحــه 310 آیه 68 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

فَوَرَبِّکَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَالشَّیَاطِینَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِیًّا




   ترجمــه لفظـــی آیــــه شریفه :

 

پس به پروردگارت سوگند که آنها را با شیاطین محشور خواهیم ساخت‏ ،

سپس در حالى که به زانو درآمده ‏اند آنان را گردا گرد دوزخ حاضر خواهیم کرد

 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

 

سوگند در قرآن بر سه قسم است :

       

                        یکی سوگنـــــد به ذات باری تعـــــالی ،

دوم ؛ سوگنـــــد به صفــــات حضرتش ،

سوم ؛ سوگنـــــــد به افعــــــــــــال او ،

در این آیت ؛ سوگند به ذات خداوندی است ،

که کافـــــــــران را روز رستاخیــــــز ،

با دیـــــــــوان برانگیــــــــــزد ،

سوگنــــــد به صفــــــات آن است که ؛

به قرآن و به عزّت خود سوگند یــــــاد کند ،

و سوگنــــد به افعــــــــال آن است که ؛

به کوه و دریا و بادها سوگنــــــد یــــــــاد کند ،

که همه در قرآن کریم در جای خود یاد شده است .

 

تفسیر آیه شریفه از تفسیر نـــــور :

1 ـ تـرجمـــه :

پس به پروردگارت سوگند که ما همه آنها را با شیاطین محشور خواهیم کرد ، سپس در حالى که به زانو درآمده ‏اند، گرداگرد جهنّم حاضر خواهیم نمود.

2 ـ نکتـــه هــا :

کلمه‏ ى «جِثیّا» یا جمع «جاثى» به کسى گفته مى ‏شود که براى محاکمه بر زانو نشسته است ، یا از «جَثوة» به معناى سنگ و خاک متراکم است. یعنى بدترین نوع نشستن.

خداوند در بیشتر موارد در قرآن به مخلوقاتش سوگند یاد کرده ، ولى در باره ‏ى قیامت ، به ذات مقّدس خودش قسم خورده است. «فوربّک»

3 ـ پیـــام هـــا :

1 ـ هشدارهاى قیامت را جدّى بگیریم. حشرِ در قیامت قطعى است. « فوربّک »

2  ـ‌ خداوند پیامبرش را در برابر کفّارى که معاد را نمى ‏پذیرند ، دلجویى مى ‏دهد. « فوربّک لنحشرنّهم »

 3 ـ شیطان در کفرورزى انسان ، همدوش اوست. « لنحشرنّهم و الشیاطین »

( محشور شدن انسان‏ها و شیاطین در قیامت در کنار هم، بر اساس هم‏فکرى و هم‏سنخى و همکارى آنان است. )


 
4 ـ حضور در کنار جهنّم ، نوعى ترس و شکنجه و وقوع در آن ، کیفر دیگرى است. « لنحضرنّهم حول جهنّم »

5 ـ در قیامت، منحرفین در بدترین وضعیّت قرار دارند؛ در کنار شیطانها ، گرداگرد جهنّم ، با حالت دو زانو و ذلیلانه. « لنحضرنّهم حول جهنّم جِثیّا »

 

السلام علیک یا مولای یا اباصالح المهدی

 


این جمعـــه هم نیــامدید آقـــا !


شاید ما همچنـــــان سرگـــرم دنیـــا و زنــدگانی خویشیــم


ولی هر روزه برای تعجیل در ظهـــــــــور مبارکتــــــان


دعــــای فــــــرج بر لب داریـــــــم



 



موضوع :